Monday, May 09, 2011

PENGALAMAN MENDAFTAR ANAK DI TINGKATAN ENAM DISEBUAH SEKOLAH DI KUALA TERENGGANU

Hari ini 9/5/2011 (Isnin ) aku dan isteri serta dua orang anakku dan seorang kawanya meninggalkan rumah seawal 7.10 pagi untuk mendaftar ke tingkatan enam disebuah sekolah yang ditawarkan oleh Kementerian Pelajaran melalui online. Hampir 1 jam 30 minit maka sampailah aku di sekolah yang berkenaan. Pendaftaran bermula jam 9.00 pagi.

Bila sampai masa , pendaftaran bermula. Anakku diberi tidak kurang daripada 3 jenis borang, ada borang asrama, borang pendaftaran sekolah , data maklumat murid , surat pertukaran yang jumlah helaiannya saya rasa lebih dari 10 helai. Maka isilah anakku akan kehendak sekolah tersebut. Tak nak isi tak boleh , kerana nak sekolah.

Aku dimaklumkan oleh pihak sekolah bahawa satu taklimat kepada ibubapa/murid akan diadakan selepas pendaftaran. Ibubapa menunggu sehinggalah selesai semua murid yang ditawarkan Ting.6.

Lebihkurang pukul 12.15 tengahari guru penolong kanan sekolah tersebut menyampaikan taklimat :

Diantara isi taklimat guru penolong kanan tersebut ialah seperti di bawah :
1. Kementerian Pelajaran telah menghantar nama pelajar Tingkatan 6 ke sekolah tersebut lebih dari 400 orang
2. Kelas tingkatan 6 rendah yang disediakan oleh sekolah tersebut ialah 3 kelas sahaja - lebihkurang 90 orang
3. Tempat di asrama yang mampu disediakan oleh sekolah ialah 40 orang sahaja.
4. Oleh kerana begitu sekali keadaannya,( tawar sangat ramai tetapi tempatnya sangat terhad ) maka guru tersebut mencadangkan mana-mana pelajar yang tidak dapat asrama supaya balik rumah dulu, tunggulah sehingga pihak sekolah menghubunginya semula.Katanya pelajar tidak akan dipotong nama sekiranya tidak hadir ke sekolah sehingga buka penggal akan datang, jangan takut katanya.

Maka baliklah kami bersama-sama dengan anak-anak kami dan juga alat untuk kegunaan di asrama.

Apa yang menjadi persoalan kami ibubapa ialah adakah Kementerian Pelajaran tidak tahu kapasiti sekolah tersebut (tempat belajar/Asrama )bagi menampung pelajar. Kami sangat kecewa. Kami beranggapan Kementerian Pelajaran tidak memandang perkara ini sebagai perkara penting.Sambil lewa sahaja. Kerja mudah.

Saya kasihan melihat guru-guru sekolah tersebut bertungkus lumus mendaftar pelajar baru.

No comments:

Post a Comment