Tuesday, February 16, 2010

MENGAPA DISALAHKAN CUACA PANAS ?

 
Keadaan 28 buah gerabak kereta api barang dipercayai dari Padang Besar ke Butterworth tergelincir 
di Kilometer 58.35 berdekatan Kampung Guar Stesen petang semalam
 
Landasan Bengkok Akibat Cuaca Panas Punca 28 Gerabak KTMB Tergelincir 
 
GURUN: Landasan mengembang dan tidak sejajar akibat cuaca panas terik menjadi punca 28 gerabak kereta api barang tergelincir di KM58.75 berdekatan Stesen Kampung Guar, Guar Chempedak, dekat, sini, semalam.
Presiden Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Dr Aminuddin Adnan, berkata siasatan awal di tempat kejadian mendapati rel besi landasan mengembang dan bengkok akibat cuaca panas.
Kerja-kerja baikpulih dijangka siap petang ini dan jadual perkhidmatan keretaa api penumpang dan barang akan kembali beropreasi seperti biasa, katanya kepada pemberita ketika meninjau kerja baikpulih landasan dan mengangkat gerabak yang terbalik dekat sini hari ini.
Dalam kejadian jam 4.48 petang semalam, kereta api tersebut membawa muatan barang berasaskan getah dan sedang dalam perjalanan dari Padang Besar ke Butterworth.- BERNAMA

Mengapa disalahkan cuaca panas :

Tidak adakah pasukan pemantau KTM untuk meninjau landasan keretapi. Sehingga menyalahkan cuaca yang panas .Sepatutnya skuad itu perlu untuk memantau semua landasan keretapi demi keselamatam nyawa dan barang.Janganlah disalahkan  cuaca panas, ini sebenarnya adalah kecuaian manusia. Pihak pengurusan tidak tahu ke bahawa bila cuaca panas akan menyebabkan besi mengembang. Perkara ini sudah sedia diketahui sejak zaman purba lagi. Mengapa tidak diambil tindakan awal.

2. Mengapa kawasan terbabit sahaja yang bengkok landasannya , adakah kawasan lain tidak terdedah dengan cuaca panas. Adalah pelik jika kawasan itu sahaja yang landasannya bengkok, kawasan lain tidak bengkok.

3. Alasan yang diberi adalah tersangat mudah , gerabak tergelincir kerana cuaca panas , mengapakah perkara ini tidak ditangani lebih awal , kerana cuaca panas sudah menjadi kebiasaan di Malaysia. Adalah menghairankan bilamana gerobak keluar landasan maka diberilah alasan cuaca panas.

Cadangan :
Saya mencadangkan supaya KTM menubuhkan pasukan atau skuad yang memantau kedaan landasan keeretapi sebelum sesebuah keretapi melalui satu-satu kawasan , terutamanya bila keretapi itu membawa manusia dan barang-barang yang berharga.
Biarlah skuad ini terlebih dahulu melalui landasan sebelum keretapi yang memuatkan manusia/ barangan melaluinya. Barulah saya rasa kita dapat menyelamatkan 'nyawa dan barangan kita'


Walau bagaimana pun , taqdir Allah mengatasi segala-galanya.

No comments:

Post a Comment